112 på Gran Canaria
Når nøden er størst, er hjælpen nærmest. Sådan siger man og i mange tilfælde er det også rigtigt, men i enhver nødssituation, er det jo med at holde hovedet koldt, og det er nok her, mange falder af.
Vi har tidligere skrevet om de forskellige mennesker og instanser, der står til vores rådighed her på Gran Canaria, klar til at hjælpe os, når vi har behov for det, og i den række af artikler, har Canariainfo været på besøg på 112 Canarias i Las Palmas, for at se hvordan man arbejder der, og hvilke muligheder der er for at få hjælp, også selvom man ikke aner hvor man er, eller at man ikke taler andet end dansk.
112 Canarias har delt de 7 øer op i 2 provinser, Las Palmas dækker Lanzarote, Fuerteventura og Gran Canaria, medens Santa Cruz de Tenerife dækker La Palma, La Gomera, El Hiero samt Tenerife. På disse 2 kontorer er der i alt omkring 60 medarbejdere på vagt hele tiden. Dem der sidder ved telefonerne / computerne er delt på en sådan måde, at der sidder et antal medarbejdere, der tager imod opkald udefra, drejer det sig om hjælp med en ambulance, bliver opkaldet stillet videre til det bord, hvor lægerne sidder klar, er det brand, så sidder erfarne brandmænd klar til at ta over, og er det noget med sø redning, ja så er der også specialister på dette område, klar til at hjælpe. Politiet har en helt afdeling for sig selv, så den nødstedte på den måde, hurtigt kan få hjælp og vejledning. De nævnte et eksempel som ikke var så gammelt, hvor en lille dreng ikke kunne få luft, moderen var naturligvis helt ude af sig selv, men lægen ved telefonen på 112 fik moderes talt til ro, og derefter kunne de gå i gang med at genoplive den lille dreng. Det gjorde de 3 gange, inden ambulancen nåede frem, men den lille dreng overlevede, og har det super godt i dag.
Det som afskrækker mange turister, er nok at man dels ikke taler sproget, og dels så er det ikke sikkert, man lige ved hvor man er, hvis man f.eks. er på vandring i bjergene, eller man har lejet bil, og er kørt ud i det blå. I disse situationer er der effektiv hjælp at få, og den hjælp hedder Fress 112, det er en App man kan lægge ned på sin mobil, den er gratis, og den gør næsten det hele for dig, selvom du ikke kan tale andre sprog, end dit modersmål.
Når man har hentet Fress ned på mobilen, så er der nogle få ting man skal gøre, for at den bliver virkelig effektiv. Man skal f.eks. udfylde et sundhedskort, om man har allergi, hvilke sygdomme man evnt har, om man er organ doner, og hvilke former for medicin man tager daglig. Når disse ting er i orden, er man klar til at gå i bjergene. Alle disse oplysninger bliver liggende på din telefon, til du bruger Fress 112 første gang. Forestil dig nu at du kommer galt afsted ude midt i ingenmands land, så aktivere du din App. Operatøren kan så se på sin skærm, hvor du er, så allerede her, er man langt nærmere hjælpen. På din App er der en masse forskellige symboler, f.eks. en person der er faldet ned af et bjerg, et hus der brænder, en bil der ligger på taget, et skib der er ved at synke, og mange flere forskellige. På den måde behøver man ikke kunne tale med dem, man trykker bare på det symbol, der kommer nærmest den form for hjælp du har brug for. På din App er der også et symbol med et fotoapparat, og et videokamera, så skulle det nu være lidt uklart for operatøren ved 112 hvad der egentlig er sket, så begynder symbolet med forto at blinke, så skal man ta et billede af bilen eller den tilskadekommende, dette billede bliver automatisk sendt til den operatør, der sidder med dit opkald. Det samme gør sig gældende med video symbolet. Der er også en chat på Appen, så har centralen noget de gerne vil vide, så åbner der sig en hel lille billedbog og der skal man så trykke på de billeder der kommer nærmere det, centralen vil vide. Har man lidt svært ved at finde det billede man vil bruge, så sender centralen sit spørgsmål som et billede, derefter skal man så trykke på det røde, hvis det er nej, og det grønne, hvis det er ja, så man kan sige at dette livredende system er virkelig gennemarbejdet. Fress 112 virker i hele verden, men skulle man nu være i et land hvor man ikke bruger denne App, så går dit opkald automatisk videre til dit hjemland, som så hjælper dig, på samme måde, som beskrevet før.
Her på 112 Canarias taler man 6 forskellige sprog, men der er ikke nogen skandinaviske imellem, og det ved man godt, kan være et problem, så derfor er man i gang med at lave et netværk med 5 der taler dansk, 5 der taler Finsk, og det samme med svensk og norsk. Bliver det nødvendigt at bruge en af disse tolke, bliver de ringet op og derefter bliver de koblet på samtalen, så der nu er den tilskadekommende, der kan tale dansk, tolken der oversætter til spansk til den 3. person, som er operatøren på 112. Dette mener man er klar til brug nu i sommeren 2017.
Al hjælp fra 112 er gratis, uanset hvilken form for rejse forsikring man har, eller om man slet ikke har nogen, dog skal man være opmærksom på at går man i bjergene når der er dårlig vejrmelding, og det går galt, så skal man selv betale for redningen, og det kan oplyses at bare det, at starte helikopteren koster 3.100 Euro. Det samme hvis man bader, når der er rødt flag, skal man ha hjælp fra 112, så kommer der også en regning. Vælger man derimod en af de mange private ambulancer man ser i turist områderne, så kan man være sikker på at man også får en regning for køreturen, og disse penge er meget svære at få igen, da de fleste forsikringer siger at man bare kan bruge 112.
Jeg vil på det kraftigste anbefale at man henter den App og lægger den på sin telefon med de oplysninger man kan udfylde, det kan være med til at rede dit liv. Synes du det er vanskeligt, så bare skriv, så hjælper vi dig gerne når du kommer herned, vi vil jo også gerne se dig igen.
Du kan læse mere om denne App på:
www.fress.org
Har du spørgsmål ang, denne App, fil vi forsøge at hjælpe dig, evnt. Med hjælp fra 112 Canarias.
Du er meget velkommen til at skrive dit spørgsmål eller kommentar her i blogen.